arrow-right Tillbaka

St1 väljer Visma Retail för offensiv satsning på butiksverksamhet

Energiföretaget St1 växlar upp och laddar för en offensiv satsning på convenience retail. Till sin hjälp väljer företaget IT-leverantören Visma Retail för att säkra flexibla och moderna lösningar både för butikerna och för supportorganisationen.  

Energiföretaget St1 äger och driver bland annat 104 drivmedelsstationer i Sverige under varumärket Shell. Sedan tidigare har St1 meddelat att man från senhösten 2018 kommer att driva butikerna på Shellstationerna i egen regi. Med det nya konceptet uppstod behovet av retailanpassade systemlösningar som enkelt kan skalas upp i framtiden, där valet av samarbetspartner nu fallit på Visma Retail. Den omfattande leveransen från Visma Retail inkluderar både mjukvara, hårdvara och service.

– Vi ville hitta en kompetent partner som kunde uppfylla våra höga krav på flexibilitet och innovation, och som tillåter oss att växa i framtiden. Visma Retail levererar en modern helhetslösning. Det känns extra tryggt med deras långa erfarenhet av leveranser mot butiksverksamheter, säger Stefan Samuelsson, Affärsområdeschef Retail i St1 Sverige.

Satsningen bakom St1s beslut att driva butikerna själva bygger på en strategi som ska öka kundnyttan och utveckla verksamheten med sikte på framtiden. Det nya convenience-konceptet kommer att bestå av två delar: en butiksverksamhet med mat och dryck för människor på väg, samt ett utbud av tjänster som exempelvis biltvätt. Lösningen innehåller flera innovativa funktioner som kommer underlätta för både personal och kunder. Skärmar kommer exempelvis kunna skifta mellan annonser och självbetjäning, mjukvara kommer underlätta automatisk varupåfyllning och även effektivisera hanteringen av kampanjer, färskvaror och recept.  

– Vi är stolta över att vara en del av St1s intåg i convenience-segmentet. Med deras offensiva framtidsvisioner blir det spännande att utvecklas tillsammans för att möta konsumenternas allt ökade krav till sömlösa upplevelser, säger Sven Arnquist, VP International Sales, Visma Retail.

Om St1
St1 är ett modernt energiföretag med visionen att vara den ledande producenten och försäljaren av CO2-medveten energi. St1s största fokus ligger på miljöfrågan och uppdraget att minimera fossil CO2-påverkan.

Stationsnätet i Sverige består av närmare 500 stationer. Av dem är drygt 280 St1-stationer, drygt 100 servicestationer under varumärket Shell och ca 100 stationer är speciellt anpassade för tung trafik under varumärket Shell TruckDiesel. För mer information, se www.st1.se

Om Visma Retail

Visma Retail hjälper detaljister att framgångsrikt attrahera kunder till sina handelsplatser, öka försäljning genom förbättrad shoppingupplevelse och skapa lojala kunder. Visma Retail erbjuder kompletta front- och backoffice-lösningar med ett brett utbud av tjänster. Det inkluderar exempelvis kassasystem och centrala system för butiksdrift, e-handel, lojalitetssystem, lagerhanteringssystem samt tjänster som projektledning, rådgivning, support, teknisk service och IT-drift. För mer information, se www.visma.se/retail

Presskontakt:

St1
Erica Samuelsson, Marknad- och informationschef                       
Tel: 08 55 54 83 43, E-post: erica.samuelsson@st1.se                  
Hemsida:  www.st1.se, Pressmaterial: www.st1.se/press           

Visma
Sven Arnquist, VP International Sales, Visma Retail 
Tel: 072 223 49 50, E-post: 
sven.arnquist@visma.com  
H
emsida: www.visma.se/retail, Pressmaterial: www.mynewsdesk.com/se/visma

arrow-right
Föregående
Gemensamt pressmeddelande från St1 och SCA

21.05.18

Nästa
St1 tecknar avtal med bildelskedjan Mekonomen Group

19.06.18

arrow-left

Mer intressant läsning

Se alla inlägg arrow-left
Hej, vill du ställa en fråga? Öppen chatt