Här har vi samlat de allra vanligaste frågorna så att du snabbt och enkelt ska kunna finna de svar du söker
Här kan du få svar på dina frågor, vi har samlat de allra vanligaste här nedan för att du enkelt ska hitta rätt. Behöver du komma i kontakt med oss hittar du våra kontaktuppgifter här.
Kan jag betala min tankning med mobilen?
Ja, med St1 Appen kan du betala din tankning med mobilen. Tankning har aldrig var enklare. Läs mer om FuelPay.
Var finns St1-stationerna?
Du hittar enkelt våra stationer i vår kartfunktion.
Vilka betalningssätt gäller på St1-stationerna?
På alla våra stationer kan du välja att betala med svenska St1-kort, Shell-kort eller de största bank- och kreditkorten som Visa, MasterCard, Eurocard, Diners, Maestro, Visa Electron med flera. Nu kan du även betala din tankning med mobilen, läs mer om FuelPay.
Reservation bank-/kreditkorts köp
VISA och Mastercard har infört nya krav som gäller för samtliga drivmedelsbolag i Sverige. Varje gång du ska tanka via en kontoautomat utomhus, skickas en så kallad auktorisationsförfrågan på 1 500 kronor till kortutgivaren (VISA eller Mastercard) så fort du fört in kortet i terminalen och knappat in din pinkod. Kortutgivaren talar direkt om för kontoautomaten om det finns minst 1 500 kr på kontot eller inte. Här nedan har vi förtydligat vad som sker beroende på vilket saldo som finns på kontot:
Saldo minst 1 500 kr: I det fall kortutgivaren svarar kontoautomaten att det finns minst 1 500 kr på kontot, reserveras hela beloppet (1 500 kr) av kortutgivaren (VISA eller Mastercard). Så fort tankningen är avslutad ska kortutgivaren ta bort reservationen och ersätta denna med det belopp som det faktiskt har tankats för. Om du t.ex. tankar för 400 kr ändras således reservationen från 1 500 kr till 400 kr och differensen på 1 100 kr görs tillgängligt på kontot igen. Du debiteras för köpet i samband med att transaktionen registreras på kortet/kontot. Om reservationen mot förmodan inte tagits bort, rekommenderar vi att du kontaktar din kortutgivare som kan hjälpa dig att ta bort reservationen.
Saldo understiger 1 500 kr: Det går självklart bra att tanka och betala med kort där kontosaldot är mindre än 1 500 kr. Då reserveras istället kvarvarande saldo på kontot. Så fort tankningen är avslutad ska kortutgivaren ta bort reservationen och ersätta denna med det belopp som det faktiskt har tankats för. Om reservationen mot förmodan inte tagits bort, rekommenderar vi att du kontaktar din kortutgivare som kan hjälpa dig att ta bort reservationen.
Hur kommer jag igång med FuelPay så att jag kan betala mitt drivmedel på St1 direkt med mobilen?
Det första du behöver göra är att ladda ner St1-Appen och registrera dig. Därefter lägger du till ett valfritt bank- eller kreditkort i appen. Börja med att klicka på ikonen "Min info" längst ner i appen. Längst upp till höger på denna sida hittar du en gul cirkel med ett vitt plustecken. Klicka på den symbolen och följ anvisningarna.
Kan jag lägga till mitt St1 Mastercard?
Absolut, det går jättebra.
Varför hittar inte appen min position?
Sannolikt handlar det om att du behöver tillåta platstjänster i din mobiltelefon. Prova igen efter att du tillåtit platstjänster i din mobil.
Varför kopplas inte min mobil mot pumpen?
Detta kan bero på lite olika saker, t ex att någon annan har valt samma pump, att du behöver tillåta internetköp för ditt kort eller att det saknas täckning på ditt kort. Försök gärna igen.
Varför har mitt kort belastats med 1 kr när jag lade till det i appen?
I samband med att du lägger till ett nytt bankkort i St1-Appen kan det hända att du får en reservering på 1 kr. Det är inget belopp som St1 debiterar dig utan beloppet reserveras av kortutgivaren och du får tillbaka beloppet direkt eller efter ett par dagar, det är lite olika rutiner hos respektive kortutgivare.
Kan jag avbryta en pågående tankning direkt i appen?
Om du vill avbryta en pågående tankning behöver pumphantaget hängas tillbaka på sin plats - det går för närvarande inte att avbryta en tankning genom att klicka på en knapp i appen.
Varför får jag inte upp kartan när jag ska navigera mot en St1-station för att tanka med FuelPay?
Detta beror mest sannolikt på att standardkartan som ska finnas i din telefon har avinstallerats vid något tillfälle. Vänligen installera kartan igen och gör ett nytt försök.
Vad kostar mitt kort?
Ditt kort är helt gratis och kostar ingenting.
Hur kan jag beställa ett extra kort?
Vill du beställa ett extrakort gör du det här eller kontakta Kundservice på e-post kundservice@st1.se eller telefon 0771 369 369 (helgfria vardagar 08.00-17.00).
Kan jag betala parkering med kortet?
Ja, du kan betala på alla parkeringsställen som inte kräver chip, där du ser St1-loggan.
Gör ni kreditupplysning? Vad innebär den?
Ja, vi gör en sedvanlig kreditupplysning när du ansöker om St1 Privatkort.
Hur fort får jag mitt kort?
När vi mottagit din ansökan tar det 3-5 arbetsdagar innan du får ditt kort. PIN-kod kommer i en separat försändelse några dagar senare och du kan tanka direkt.
Kan jag handla i butik med St1 Privatkort?
Du kan handla och betala med St1 privatkort i butikerna på Shells bemannade stationer.
Jag har tappat mitt kort, mitt kort fungerar inte. Vad gör jag?
Vardagar mellan 08.00-17.00 ringer du direkt till vår Kundservice på telefon 0771-369 369. För kortspärr efter kontorstid ringer du till vår spärrservice som har öppet dygnet runt, telefon 020-46 17 70. Du kan även välja att spärra ditt kort på Mina sidor. Nytt kort och kod som ersätter det spärrade kortet skickas till dig automatiskt om du inte själv begärt något annat. Av säkerhetsskäl skickas de i separata kuvert och med ett par dagars mellanrum. Normalt har du det nya kortet och koden inom en vecka från spärrtillfället.
Kan jag välja en egen PIN-kod till mitt kort?
För närvarande kan du inte välja din egen PIN-kod.
Jag har slagit fel PIN-kod och mitt kort blev spärrat, vad gör jag?
Har du slagit fel kod tre gånger blir ditt kort spärrat i 24 timmar, men sedan fungerar det som vanligt igen. Behöver du beställa en påminnelse på PIN-koden kan du enkelt göra det via Mina Sidor. Har du inte skaffat inloggning till Mina Sidor än kan du snabbt göra det här. Det går också bra att kontakta Kundservice på e-post kundservice@st1.se eller telefon 0771 369 369 (helgfria vardagar 08.00-17.00).
Vad får jag för rabatt med mitt kort?
Vår prisidé är att det ska vara billigt att tanka på alla St1s automatstationer, därför har vi alltid ett lågt och konkurrenskraftigt pris för alla.
Viktig information om Cashkort
Vi lägger ned Cashkortet 31 december 2023, läs mer här.
Kan jag använda mitt Cashkort var som helst?
Cashkortet gäller för inköp av drivmedel på samtliga St1-stationer och inköp av drivmedel i betalterminal utomhus på samtliga Shellstationer i Sverige.
Hur loggar jag in på Mina sidor?
För att få tillgång till Mina sidor behöver du ha ett aktivt St1-konto. Första gången du loggar in på Mina sidor behöver du ditt kontonummer.
Jag har glömt mitt lösenord till Mina sidor, vad gör jag?
Om du har glömt ditt lösenord kan själv gå in på Mina sidor och klicka på "Glömt lösenord". Du kan också få det skickat till dig igen via e-post. Du anger adress för e-post och mobilnummer när du anmäler dig till Mina sidor första gången. Du kan förstås även ändra och/eller komplettera dina uppgifter i efterhand.
Kan jag se mina kontoutdrag på Mina sidor?
Ja, med Mina sidor får du snabb och enkelt överblick över dina transaktioner i ditt kontoutdrag.
Hur kan jag betala min faktura?
Här är våra olika alternativ:
E-faktura
Med e-faktura får du dina räkningar till din internetbank istället för via mail eller hem i brevlådan. Så fort du får en ny faktura får du besked om det när du loggar in. OCR-nummer och all annan information är redan ifylld och du betalar med några enkla klick.
Autogiro
Med autogiro dras fakturans summa direkt från ditt konto på rätt dag. Du behöver alltså inte fylla i vare sig OCR-nummer eller hålla reda på förfallodagar. Enklare blir det inte.
Kivra
Kivra är en digital brevlåda med ständigt fler funktioner – som smidig fakturabetalning. OCR-nummer och all annan information är redan ifylld. Du betalar med några få klick och godkänner med Mobilt BankID.
Pappersfaktura
Varje månad får du en faktura skickad hem till dig med månadens samlade köp.
Hur får jag mitt kontoutdrag?
Du kan få ditt kontoutdrag digitalt via Kivra, anmäl dig via deras hemsida kivra.se. Via din internetbank kan du anmäla dig till e-faktura från oss om du hellre vill det. Du kan även få ditt kontoutdrag via SMS eller via post till din fysiska brevlåda.
Har du St1 Mastercard kan du få din faktura via PDF på den e-post du angivit, eller se dina transaktioner direkt i St1 Appen.
Vilken ränta får jag?
Om du delbetalar betalar du en kreditränta, fn 17,75% årsats. När du delbetalar får du också en avi-avgift på 9 kr. För mer detaljer läs våra Kontobestämmelser.
Har du St1 Mastercard kan du läsa mer om din ränta och kredit här.
Kan jag delbetala?
Ja, du kan delbetala. På kontoutdraget återfinns fältet "Lägsta belopp vid delbetalning", där du alltid hittar ett lägsta belopp som skall betalas varje månad. Utöver det har du två betalningsfria månader per år, dessa kontoutdrag känner du igen genom att beloppet är 0 kr i fältet "Lägsta belopp vid delbetalning"
När är brytdatum för nästa fakturering?
För dig som har St1 Privatkort bryts fakturaperioden den 9:e - 13:e varje månad. Brytdatum för 2023 kan du se nedan. Alla periodens köp som bokförs innan brytdatumet kommer med på din faktura. Det kan innebära att det kan förekomma att köp du gjort i anslutning vid brytdatumet kommer först på nästkommande faktura.
Här är en lista på olika brytdatum
2023-03-12
2023-04-11
2023-05-10
2023-06-11
2023-07-10
2023-08-09
2023-09-10
2023-10-09
2023-11-09
2023-12-10
Kan jag få en kopia på mitt kontoutdrag?
Ja, på Mina sidor kan du snabbt och enkelt ta fram ditt kontoutdrag. Har du inte tillgång till Mina sidor är du varmt välkommen att kontakta vår Kundservice, så hjälper vi dig.
Hur blir jag av med aviavgiften?
Om du betalar hela summan som finns i rutan "Lägsta belopp vid delbetalning", får du inga aviavgifter.
Kan jag undvika pappersfakturaavgiften?
Ja, om du anmäler dig till Kivra (en digital brevlåda) eller om du väljer e-faktura via din internetbank så behöver du inte betala någon pappersavgift. Du kan också anmäla dig till SMS avisering via Mina Sidor.
Hur kan jag nyttja en betalningsfri månad på mitt St1 Privatkort?
Om beloppet i rutan "Lägsta belopp vid delbetalning" är 0 kr så kan du utnyttja en betalningsfri månad (du har två sådana per år). Du betalar då enbart en avi avgift på 9 kr.
Vad är mitt tillgängliga saldo?
Har du St1 Privatkort får du kostnadsfri tillgång till Mina sidor där du kan ha koll på allt som händer kring dina kortköp. Du kan bland annat se ditt aktuella saldo, spärra kort, beställa PIN-kod, se dina transaktioner samt ladda ned och spara dina kontoutdrag/fakturor. Har du St1 Mastercard får du en snabb överblick i St1 Appen.
Hur anmäler jag en adressändring?
När du byter adress behöver du anmäla det till oss genom att kontakta vår Kundservice på e-post kundservice@st1.se eller telefon 0771 369 369 (helgfria vardagar 08.00-16.00).
Hur spärrar jag mitt kort?
Om du behöver spärra ditt St1-kort:
Spärra kort dygnet runt, ring: 020-46 17 70
Från utlandet ring: +800 204 617 70
Hur ofta uppdaterar ni era priser?
Våra lokala priser justeras ständigt, ibland flera gånger samma dag, så att de är konkurrenskraftiga. Vi gör cirka 1 000 priskontroller varje dag.
Vad innebär automatpris?
Vår prisidé är att det skall vara billigt att tanka hos oss. Därför har vi bara automatstationer. Tack vare effektiv drift och smarta lösningar kan vi vara konkurrenskraftiga och ha ett lågt automatpris på våra stationer. På stationens prisstolpe skyltar vi alltid med vårt aktuella låga pris. Titta och jämför gärna själv.
Läs mer om våra automatpriser här.