Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat de allra vanligaste frågorna så att du snabbt och enkelt ska kunna finna de svar du söker

Kundservice

Här kan du få svar på dina frågor, vi har samlat de allra vanligaste här nedan för att du enkelt ska hitta rätt. Behöver du komma i kontakt med oss hittar du våra kontaktuppgifter här.

Allmänna frågor

Vilket kort ska jag ha?

För privatkunder rekommenderar vi St1 Mastercard eller St1 Privatkort. Med St1 Mastercard kan du betala kontaktlöst eller med Apple Pay i mobilen, detta är ett avgiftsfritt kort med möjlighet till kredit. St1 Privatkort ger dig fullständig överblick och möjlighet till kredig. En gång i månaden får du alla dina köp på ett kontoutdrag där du ser var du varit, hur mycket du har tankat och hur mycket du betalat föregående månad. 

Läs mer om St1 Mastercard eller St1 Privatkort.

Är du företagskund kan du läsa mer här.

Var kan jag tanka om jag är St1-kund?

St1-kortet gäller på alla St1-stationer i Sverige, från Ystad i söder till Haparanda i norr samt i Norge. Genom vårt samarbete med Shell kan du även använda ditt St1-kort på alla Shell-stationer i Sverige. Totalt har du nu närmare 500 tankbara ställen med ditt St1-kort i Sverige och 39 stycken i Norge.

Kan jag betala min tankning med mobilen?

Ja, med St1 Appen kan du betala din tankning med mobilen. Tankning har aldrig var enklare. Läs mer om FuelPay.

Var finns St1-stationerna?

Du hittar enkelt våra stationer i vår kartfunktion.

Vilka betalningssätt gäller på St1-stationerna?

På alla våra stationer kan du välja att betala med svenska St1-kort, Shell-kort eller de största bank- och kreditkorten som Visa, MasterCard, Eurocard, Diners, Maestro, Visa Electron med flera. Nu kan du även betala din tankning med mobilen, läs mer om FuelPay.

Reservation bank-/kreditkorts köp

VISA och Mastercard har infört nya krav som gäller för samtliga drivmedelsbolag i Sverige. Varje gång du ska tanka via en kontoautomat utomhus, skickas en så kallad auktorisationsförfrågan på 1 500 kronor till kortutgivaren (VISA eller Mastercard) så fort du fört in kortet i terminalen och knappat in din pinkod. Kortutgivaren talar direkt om för kontoautomaten om det finns minst 1 500 kr på kontot eller inte. Här nedan har vi förtydligat vad som sker beroende på vilket saldo som finns på kontot:

Saldo minst 1 500 kr: I det fall kortutgivaren svarar kontoautomaten att det finns minst 1 500 kr på kontot, reserveras hela beloppet (1 500 kr) av kortutgivaren (VISA eller Mastercard). Så fort tankningen är avslutad ska kortutgivaren ta bort reservationen och ersätta denna med det belopp som det faktiskt har tankats för. Om du t.ex. tankar för 400 kr ändras således reservationen från 1 500 kr till 400 kr och differensen på 1 100 kr görs tillgängligt på kontot igen. Du debiteras för köpet i samband med att transaktionen registreras på kortet/kontot. Om reservationen mot förmodan inte tagits bort, rekommenderar vi att du kontaktar din kortutgivare som kan hjälpa dig att ta bort reservationen.

Saldo understiger 1 500 kr: Det går självklart bra att tanka och betala med kort där kontosaldot är mindre än 1 500 kr. Då reserveras istället kvarvarande saldo på kontot. Så fort tankningen är avslutad ska kortutgivaren ta bort reservationen och ersätta denna med det belopp som det faktiskt har tankats för. Om reservationen mot förmodan inte tagits bort, rekommenderar vi att du kontaktar din kortutgivare som kan hjälpa dig att ta bort reservationen.

FuelPay

Hur kommer jag igång med FuelPay så att jag kan betala mitt drivmedel på St1 direkt med mobilen?

Det första du behöver göra är att ladda ner St1-Appen och registrera dig. Därefter kan du välja att ansöka om St1 Mastercard eller lägga till ett valfritt bank- eller kreditkort I appen.

Hur lägger jag till ett bank- eller kreditkort?

Börja med att klicka på ikonen "Min info" längst ner I appen. Längst upp till höger på denna sida hittar du en gul cirkel med ett vitt plustecken. Klicka på den symbolen och följ anvisningarna.

Kan jag lägga till vilket kort som helst?

I dagsläget kan du lägga till valfritt bank- eller kreditkort.

Kan jag lägga till mitt drivmedelskort från St1?

I nuläget är det endast möjligt att betala tankningar med mobilen med ett bank- eller kreditkort.

Kan jag lägga till mitt St1 Mastercard?

Absolut, det går jättebra.

Varför hittar inte appen min position?

Sannolikt handlar det om att du behöver tillåta platstjänster i din mobiltelefon. Prova igen efter att du tillåtit platstjänster i din mobil.

Vilken smartphone krävs för att kunna använda St1 Appen och FuelPay?

Du kan använda både iPhone eller Android. För iPhone krävs iOS 11 (iPhone SE, iPhone 6 eller senare och Apple Watch) och för Android krävs operativsystemet Marshmallow 6.0 eller senare.

Varför kopplas inte min mobil mot pumpen?

Detta kan bero på lite olika saker, t ex att någon annan har valt samma pump, att du behöver tillåta internetköp för ditt kort eller att det saknas täckning på ditt kort. Försök gärna igen.

Varför har mitt kort belastats med 1 kr när jag lade till det i appen?

I samband med att du lägger till ett nytt bankkort i St1-Appen kan det hända att du får en reservering på 1 kr. Det är inget belopp som St1 debiteras dig utan beloppet reserveras av kortutgivaren och du får tillbaka beloppet direkt eller efter ett par dagar, det är lite olika rutiner hos respektive kortutgivare.

Kan jag avbryta en pågående tankning direkt i appen?

Om du vill avbryta en pågående tankning behöver pumphantaget hängas tillbaka på sin plats - det går för närvarande inte att avbryta en tankning genom att klicka på en knapp i appen.

Varför får jag inte upp kartan när jag ska navigera mot en St1-station för att tanka med FuelPay?

Detta beror mest sannolikt på att standardkartan som ska finnas i din telefon har avinstallerats vid något tillfälle. Vänligen installera kartan igen och gör ett nytt försök. 

Ansök om något av våra kort

Hur ansöker jag lättast om ett kort?

Det enklaste för dig är att ansöka via vår hemsida, med mobilt BankID eller e-leg. Du kan också fylla i och skriva ut en ansökan och sedan skicka den till oss via post eller scanna in den och maila till oss.

Ansökan om St1 Mastercard hittar du i St1 Appen som du laddar ner i din app-butik på mobilen.

Naturligtvis finns det även ansökningsblanketter att hämta på våra stationer. Ta med dig en nästa gång du tankar, fyll i, skriv under och skicka in.

Hur mycket kredit kan jag få med era kort?

Vi tar en krediupplysning vid ansökningstillfället och bestämmer utifrån den hur stor krediten kommer att bli. Om du senare vill ändra denna går det genom att ansöka om högre kredit på vår hemsida.

Gör ni kreditupplysning? Vad innebär den?

Ja, vi gör en sedvanlig kreditupplysning när du ansöker om St1 Mastercard eller St1 Privatkort, detta innebär att vi kontaktar kreditupplysningsföretaget för en snabb bedömning av ekonomiska förhållanden. 

Hur fort får jag mitt kort?

När vi mottagit din ansökan tar det 3-5 arbetsdagar innan du får ditt kort. PIN-kod kommer i en separat försändelse några dagar senare.

Fungerar kortet direkt?

Ja, ditt kort fungerar direkt.

St1 Privatkort

Var fungerar mitt kort?

St1-kortet gäller på alla St1-stationer i Sverige, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr. Genom vårt samarbete med Shell kan du även använda ditt St1-kort på alla Shell-stationer i Sverige. Totalt har du nu närmare 500 tankbara ställen med ditt St1-kort.

Hur kan jag beställa ett extra kort?

Har du tillgång till Mina Sidor kan du enkelt logga in där och beställa ett till kort. Har du inte skaffat inloggning till Mina sidor än kan du snabbt göra det här. Det går också bra att kontakta Kundservice på e-post kundservice@st1.se eller telefon 0771 369 369 (helgfria vardagar 08.00-16.00).

Kan jag betala parkering med kortet?

Ja, du kan betala på alla parkeringsställen som inte kräver chip, där du ser St1-loggan.

Jag har glömt min PIN-kod, vad ska jag göra?

Har du tillgång till Mina Sidor kan du enkelt logga in där och beställa en påminnelse på din PIN-kod. Har du inte skaffat inloggning till Mina Sidor än kan du snabbt göra det här. Det går också bra att kontakta Kundservice på 0771 369 369 (helgfria vardagar 08.00-16.00).

Vad kostar mitt kort?

Ditt kort är helt gratis och kostar ingenting.

Kan jag handla i butik med St1 Privatkort?

Du kan handla i Shell 7/Eleven-butikerna för närvarande.

Hur många kort kan man ha?

Du får ha så många kort du vill kopplade till ditt St1 Privatkorts konto.

Jag har tappat mitt kort, vad gör jag?

Vardagar mellan 08.00-16.00 ringer du direkt till vår Kundservice på telefon 0771-369 369. För kortspärr efter kontorstid ringer du till vår spärrservice som har öppet dygnet runt, telefon 020-46 17 70. Nytt kort och kod som ersätter det spärrade kortet skickas till dig automatiskt om du inte själv begärt något annat. Av säkerhetsskäl skickas de i separata kuvert och med ett par dagars mellanrum. Normalt har du det nya kortet och koden inom en vecka från spärrtillfället.

Kan jag välja en egen PIN-kod till mitt kort?

För närvarande kan du inte välja din egen PIN-kod.

Kan jag få min PIN-kod per SMS?

I dagsläget kan du inte få din PIN kod på SMS.

Mitt kort är trasigt, vad gör jag?

Har du tillgång till Mina Sidor kan du enkelt logga in där och beställa ett nytt kort. Har du inte skaffat inloggning till Mina sidor än kan du snabbt göra det här. Det går också bra att kontakta Kundservice på e-post kundservice@st1.se eller telefon 0771 369 369 (helgfria vardagar 08.00-16.00).

Jag har slagit fel PIN-kod och mitt kort blev spärrat, vad gör jag?

Har du slagit fel kod tre gånger  blir ditt kort spärrat i 24 timmar, men sedan fungerar det som vanligt igen. Behöver du beställa en påminnelse på PIN-koden kan du enkelt göra det via Mina Sidor. Har du inte skaffat inloggning till Mina Sidor än kan du snabbt göra det här. Det går också bra att kontakta Kundservice på e-post kundservice@st1.se eller telefon 0771 369 369 (helgfria vardagar 08.00-16.00).

Mitt kort fungerar inte, vad gör jag?

Kontakta vår Kundservice på e-post kundservice@st1.se eller telefon 0771 369 369 (helgfria vardagar 08.00-16.00) för att höra vad som har hänt.

Vad får jag för rabatt med mitt kort?

Vår prisidé är att det ska vara billigt att tanka på alla St1s automatstationer, därför har vi alltid ett lågt och konkurrenskraftigt pris för alla. 

St1 Mastercard

Vad är St1 Mastercard?

St1 Mastercard är ett modernt betalkort som öppna möjligheter för kontaktlös betalning och betalning med mobilen. Läs mer här eller ansök direkt i St1 Appen i din mobil. 

Hur kan jag ansöka om St1 Mastercard?

Ansöker gör du i vår app, St1 Way Sweden, ladda ner appen och följ instruktionerna, det tar bara några minuter. Appen finns där appar finns.

Kan jag betala med Apple Pay?

Ja, St1 Mastercard kan du lägga i din Apple Wallet och därmed kan du betala snabbt och smidigt med Apple Pay i mobilen.

Kan jag handla i butik med St1 Mastercard?

Ja, ditt St1 Mastercard fungerar som vilket betalkort som helst. Du kan dessutom betala kontaktlöst eller med mobilen, via Apple Pay. I St1 Appen hittar du mer information. 

Cashkort

Vad är ett Cashkort?

Cashkortet är ett kort för dig som vill du betala dina drivmedelsköp kontant, eller ge bort ett laddat kort i present. Cashkortet beställer du enkelt och laddar med valfri summa här och det kan användas för inköp av drivmedel på samtliga St1-stationer och inköp av drivmedel i betalterminal utomhus på samtliga Shellstationer i Sverige.

Hur gör jag för att ladda mitt Cashkort?

Du kan logga in här med befintligt Cashkort och ladda ditt kort så många gånger du vill.

Kan jag använda mitt Cashkort var som helst?

Cashkortet gäller för inköp av drivmedel på samtliga St1-stationer och inköp av drivmedel i betalterminal utomhus på samtliga Shellstationer i Sverige.

Med hur mycket kan jag ladda mitt Cashkort?

Du kan ladda kortet hur många gånger som helst med valfritt belopp (dock minst 50 kr och max 2000 kr). Maximalt innestående saldo på ditt Cashkort är 2000 kr.

Mina sidor

Hur loggar jag in på Mina sidor?

För att få tillgång till Mina sidor behöver du ha ett aktivt St1-konto. Första gången du loggar in på Mina sidor behöver du ditt kontonummer och din tresiffriga aktiveringskod (som återfinns på kontoutdraget/fakturan).

Jag har glömt mitt lösenord till Mina sidor, vad gör jag?

Om du har glömt ditt lösenord kan själv gå in på Mina sidor och klicka på "Glömt lösenord". Du kan också få det skickat till dig igen via e-post. Du anger adress för e-post och mobilnummer när du anmäler dig till Mina sidor första gången. Du kan förstås även ändra och/eller komplettera dina uppgifter i efterhand. 

Kan jag se mina kontoutdrag på Mina sidor?

Ja, med Mina sidor får du snabb och enkelt överblick över dina transaktioner i ditt kontoutdrag.

Kontoutdrag och betalning

Kan jag få mitt kontoutdrag digitalt?

Ja, du kan få ditt kontoutdrag digitalt. Vi har för närvarande tre olika sätt: via SMS, anmäla dig till Kivra via kivra.se eller anmäla dig till e-faktura via din internetbank. Har du St1 Mastercard kan du få din faktura via PDF på den e-post du angivit, eller se dina transaktioner direkt i St1 Appen.

Hur får jag mitt kontoutdrag?

Du kan få ditt kontoutdrag digitalt via Kivra, anmäl dig via deras hemsida kivra.se. Via din internetbank kan du anmäla dig till e-faktura från oss om du hellre vill det. Du kan även få ditt kontoutdrag via SMS eller via post till din fysiska brevlåda.

Har du St1 Mastercard kan du få din faktura via PDF på den e-post du angivit, eller se dina transaktioner direkt i St1 Appen.

Vilken ränta får jag?

Om du delbetalar betalar du en kreditränta, fn 17,75% årsats. När du delbetalar får du också en avi-avgift på 9 kr. För mer detaljer läs våra Kontobestämmelser.

Har du St1 Mastercard kan du läsa mer om din ränta och kredit här.

Kan jag delbetala?

Ja, du kan delbetala. På kontoutdraget återfinns fältet "Lägsta belopp vid delbetalning", där du alltid hittar ett lägsta belopp som skall betalas varje månad. Utöver det har du två betalningsfria månader per år, dessa kontoutdrag känner du igen genom att beloppet är 0 kr  i fältet "Lägsta belopp vid delbetalning"

Kan jag få en separat faktura per kort?

Du kan inte få separat faktura för varje kort. Har du fler än ett kort redovisas alla köp med samma kort för sig på fakturan. Har du olika kort (ex. St1 Mastercard och St1 Privatkort) får du dessa på separata fakturor.

När är brytdatum för nästa fakturering?

För St1 Privatkort har vi brytdatum runt den 9-12:e varje månad. Du kan se kommande fakturering på ditt senaste kontoutdrag.

Kan jag förlänga min kredit?

Med St1 Privatkort har du varje år två betalningsfria månader, du får då betala en avi avgift på 9 kr. Du kan inte ta dina två betalningsfria månader i rad.

Var hittar jag OCR-numret på mitt kontoutdrag?

OCR-numret finns redovisat på inbetalningskortet. Du har samma OCR-nummer varje månad.

Kan jag få en kopia på mitt kontoutdrag?

Ja, på Mina sidor kan du snabbt och enkelt ta fram ditt kontoutdrag. Har du inte tillgång till Mina sidor är du varmt välkommen att kontakta vår Kundservice, så hjälper vi dig.

Kan jag betala med autogiro?

Ja, du kan betala med autogiro. Detta gör du enklast genom att gå in på din internetbank och följa instruktionerna för att anmäla dig.

Hur blir jag av med aviavgiften?

Om du betalar hela summan som finns i rutan "Lägsta belopp vid delbetalning", får du inga aviavgifter.

Kan jag undvika pappersavgiften?

Ja, om du anmäler dig till Kivra (en digital brevlåda) eller om du väljer e-faktura via din internetbank så behöver du inte betala någon pappersavgift. Du kan också anmäla dig till SMS avisering via Mina Sidor. 

Hur kan jag nyttja en betalningsfri månad på mitt St1 Privatkort?

Om beloppet i rutan "Lägsta belopp vid delbetalning" är 0 kr så kan du utnyttja en betalningsfri månad (du har två sådana per år). Du betalar då enbart en avi avgift på 9 kr.

Vad är mitt tillgängliga saldo?

Har du St1 Privatkort får du kostnadsfri tillgång till Mina sidor där du kan ha koll på allt som händer kring dina kortköp. Du kan bland annat se ditt aktuella saldo, spärra kort, beställa PIN-kod, se dina transaktioner samt ladda ned och spara dina kontoutdrag/fakturor. Har du St1 Mastercard får du en snabb överblick i St1 Appen.

Hur anmäler jag en adressändring?

När du byter adress behöver du anmäla det till oss genom att kontakta vår Kundservice på e-post kundservice@st1.se eller telefon 0771 369 369 (helgfria vardagar 08.00-16.00).

Stationer och terminaler

Var ligger min närmsta bensinstation?

I vår kartfunktion kan du enkelt hitta din närmsta St1- eller Shellstation och navigera dit med hjälp av vår vägbeskrivningsfunktion. 

Hur många stationer har ni?

I dagsläger har vi 283 obemannande St1-stationer och 104 Shellstationer med butik i anslutning.

Jag besökte en av era stationer där en av pumparna inte fungerade, vad gör jag?

Ta kontakt med vår Kundservice så hjälper vi dig.

Var kan jag tanka med mitt St1-kort?

St1 Privatkort kan du använda på alla St1- och Shellstationer i Sverige och Norge. St1 Mastercard fungerar i hela världen och du kan använda det överallt där du hittar Mastercard-symbolen, både i butiker, online och i uttagsautomater. 

Automatpriser

Hur ofta uppdaterar ni era priser?

Våra lokala priser justeras ständigt, ibland flera gånger samma dag, så att de är konkurrenskraftiga. Vi har cirka 300 "prisspioner" över hela landet som gör runt 1 000 priskontroller varje dag.

Vad innebär automatpris?

Vår prisidé är att det skall vara billigt att tanka hos oss. Därför har vi bara automatstationer. Tack vare effektiv drift och smarta lösningar kan vi vara konkurrenskraftiga och ha ett lågt automatpris på våra stationer. På stationens prisstolpe skyltar vi alltid med vårt aktuella låga pris. Titta och jämför gärna själv.

Läs mer om våra automatpriser här.

Företagskund?

Här hittar du svar på dina frågor!

Hej, vill du ställa en fråga? Öppen chatt